Nieuws

Geplaatst op 28 april 2021

Checklist: de schoonmaak controlelijst voor kantoren

Een schone werkplek is voor iedereen beter. Het werkt nou eenmaal prettiger op een schoongemaakt kantoor. Daarnaast is een schoongemaakt kantoor beter voor de gezondheid van de werknemers. Maar het schoonmaken van kantoren is een vak apart. Er komt best veel kijken bij het schoonmaken van een kantoor. Daarom is het fijn om een controlelijst voor de schoonmaak te hebben. Met deze checklist voor de schoonmaak van kantoor weet u zeker dat er niks vergeten wordt. 

Een schoonmaakschema dat past bij uw kantoor

Elk kantoor is anders. Het schoonmaakschema voor uw kantoor moet aansluiten op uw situatie. Kantoren schoonmaken is een dagelijks terugkerende taak. Ook zijn er klusjes die wekelijks, maandelijks of zelfs maar één keer per jaar uitgevoerd hoeven te worden. U kunt de schoonmaak zelf doen, maar zeker bij een groot kantoor kan het erg veel tijd schelen om hier een professioneel bedrijf voor in te huren. Wie de schoonmaak ook doet, let er op dat onderstaande taken sowieso op de checklist voor de schoonmaak van uw kantoor staan. 

Een corveelijst maken

Toiletruimte

  • Sanitair schoonmaken
  • Wc papier controleren/bijvullen
  • Papieren handdoekjes controleren/bijvullen
  • Zeep controleren/bijvullen
  • Spiegels zemen

Kantine/keuken

  • Vaatwasser in- en uitruimen
  • Aanrechtblad vochtig afnemen
  • Wasbak schoonmaken
  • Tafels schoonmaken
  • Koelkast schoonmaken en producten die over de datum zijn weggooien

Kantoorruimte

  • Bureaus afnemen
  • Kasten afstoffen
  • Telefoons, toetsenborden etc. afnemen

Alle ruimtes

  • Stofzuigen
  • Harde vloeren dweilen
  • Prullenbakken legen
  • Deurklinken, lichtknopjes etc. vochtig afnemen
  • Vensterbanken, plinten en kabelgoten afnemen
  • Lampenkappen afstoffen
  • Spinnenwebben verwijderen
  • Ramen aan de binnen- en buitenkant wassen
  • Periodiek een grondige schoonmaakbeurt van het tapijt of de vloeren

Bovenstaande controlelijst voor de schoonmaak van kantoren is een grove richtlijn. Hoe vaak de taken uitgevoerd moeten worden, hangt onder andere af van de omvang van het gebouw en het aantal medewerkers. Om het overzicht te houden, is het aan te raden om op sommige plaatsen aftekenlijsten op te hangen. Daarnaast is een duidelijk dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks schema praktisch. Zo weet je altijd precies welke taken er nog uitgevoerd moeten worden.

Bespaar tijd met de juiste hulp

Het echt goed schoonhouden van uw kantoor is een flinke klus. Zelfs met een goede checklist voor de schoonmaak, kan het nog lastig zijn om alle taken uit te voeren. Het kost immers veel tijd, die u liever aan andere werkzaamheden zou besteden. Daarom kan het prettig zijn om een professioneel schoonmaakbedrijf in Dordrecht in te huren. U kunt zelf kiezen of u alle taken uit handen wil geven, of bijvoorbeeld alleen de grote periodieke klussen. Bent u toe aan een goed schoongemaakt kantoor? Neem dan eens contact met ons op. We kijken graag samen wat we voor u kunnen betekenen.