Nieuws

Geplaatst op 1 april 2021

Voldoe altijd aan de clean desk policy met deze handige checklist

Heeft u zich aan het begin van dit jaar goede voornemens gesteld? De kans is groot dat het schoonhouden van uw bureau één van deze voornemens was. Immers: een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd waardoor u geconcentreerder kunt werken. Zeg eens eerlijk: hoe staat het nu met uw clean desk policy? Lukt het u om de werkplek opgeruimd te houden, of kunt u hierbij nog wat tips gebruiken? Om u te helpen bij het schoonhouden van uw bureau, stelden wij als specialistisch schoonmaakbedrijf in Dordrecht deze handige clean desk policy checklist op. Succes gegarandeerd!

Onze clean desk policy checklist:

1. Stel regels op voor uw clean desk policy

Of u nu een clean desk policy invoert voor het gehele kantoor of voor uw eigen werkplek: een policy is geen policy zonder duidelijk regelement. Stel regels voor de clean desk policy op waaraan iedereen zich moet houden en denk ook na over de consequenties van het overtreden van een regel. Zo is voor iedereen duidelijk wat met een clean desk wordt bedoeld en hoe hiervoor te zorgen.

2. Zorg voor een (leuke) reminder

In de periode net na het invoeren van de clean desk policy, kan het helpen om een leuke reminder in te stellen. Dit kan een agendapunt zijn, een e-mail of een poster op de deur. Zorg ervoor dat de reminder goed zichtbaar is of wordt uitgestuurd voordat u de deur uit gaat. Zo wordt u er altijd aan herinnert om uw bureau op te ruimen!

3. Stel uzelf de vraag welke zaken kunnen worden gedigitaliseerd

De clean desk policy wordt het vaakst overtreden door rondslingerende paparassen en to-do lijstjes. Er zijn á la 2021 veel mogelijkheden om dit soort zaken te digitaliseren. Vraag uzelf eens af welk papierwerk u kunt verplaatsen naar de online omgeving. Om overzicht te houden kunt u, bijvoorbeeld, een digitale planner aanschaffen.

4. Maak uw eigen clean desk policy checklist

Door uw eigen clean desk policy checklist te maken, kunt u niet meer onder het opruimen uit. Door een checklist te maken dwingt u zichzelf om na te denken over wat een clean desk policy volgens u precies inhoudt. Zet de punten die hierbij horen in een (online) checklist en ga deze iedere avond voor het afsluiten van uw kantoor af. Zo wordt een rommelig bureau écht verleden tijd!

5. Een clean desk begint bij een schoon kantoor

Vergeet niet: goed voorbeeld doet goed volgen. Als u een clean desk policy wilt invoeren op kantoor, is het zaak dat ook het kantoor zelf schoon en opgeruimd oogt. We schreven eerder een artikel met richtlijnen voor kantoren schoonmaken.

Een clean desk policy voorbeeld: Microsoft

Laten we eens kijken naar een bedrijf dat met succes een clean desk policy heeft ingevoerd: Microsoft. Dit technologiebedrijf heeft niet alleen digitale oplossingen geïntegreerd om papiergebruik te verminderen, maar heeft ook hun kantooromgeving aangepast om de clean desk policy te ondersteunen. Deze beleidsmaatregelen hebben niet alleen geleid tot een opgeruimde werkomgeving, maar ook tot verbeterde productiviteit en efficiëntie.

Een schone werkplek begint bij een schoon kantoor

Ten slotte is het belangrijk te onthouden dat goed voorbeeld goed volgt. Als u een clean desk policy op kantoor wilt implementeren, is het essentieel dat de kantooromgeving zelf er schoon en opgeruimd uitziet. Hierbij kunnen onze schoonmaakdiensten van Schilten Schoonmaak van dienst zijn. Wij staan klaar om u te ondersteunen bij het handhaven van een nette en georganiseerde werkomgeving oftwel een ´clean desk´. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.