Geplaatst op 1 april 2021
Voldoe altijd aan de clean desk policy met deze handige checklist
Heeft u zich aan het begin van dit jaar goede voornemens gesteld? De kans is groot dat het schoonhouden van uw bureau één van deze voornemens was. Immers: een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd waardoor u geconcentreerder kunt werken. Zeg eens eerlijk: hoe staat het nu met uw clean desk policy? Lukt het u om de werkplek opgeruimd te houden, of kunt u hierbij nog wat tips gebruiken? Om u te helpen bij het schoonhouden van uw bureau, stelden wij als specialistisch schoonmaakbedrijf in Dordrecht deze handige clean desk policy checklist op. Succes gegarandeerd!
Onze clean desk policy checklist:
1. Stel regels op voor uw clean desk policy
Of u nu een clean desk policy invoert voor het gehele kantoor of voor uw eigen werkplek: een policy is geen policy zonder duidelijk regelement. Stel regels voor de clean desk policy op waaraan iedereen zich moet houden en denk ook na over de consequenties van het overtreden van een regel. Zo is voor iedereen duidelijk wat met een clean desk wordt bedoeld en hoe hiervoor te zorgen.
2. Zorg voor een (leuke) reminder
In de periode net na het invoeren van de clean desk policy, kan het helpen om een leuke reminder in te stellen. Dit kan een agendapunt zijn, een e-mail of een poster op de deur. Zorg ervoor dat de reminder goed zichtbaar is of wordt uitgestuurd voordat u de deur uit gaat. Zo wordt u er altijd aan herinnert om uw bureau op te ruimen!
3. Stel uzelf de vraag welke zaken kunnen worden gedigitaliseerd
De clean desk policy wordt het vaakst overtreden door rondslingerende paparassen en to-do lijstjes. Er zijn á la 2021 veel mogelijkheden om dit soort zaken te digitaliseren. Vraag uzelf eens af welk papierwerk u kunt verplaatsen naar de online omgeving. Om overzicht te houden kunt u, bijvoorbeeld, een digitale planner aanschaffen.
4. Maak uw eigen clean desk policy checklist
Door uw eigen clean desk policy checklist te maken, kunt u niet meer onder het opruimen uit. Door een checklist te maken dwingt u zichzelf om na te denken over wat een clean desk policy volgens u precies inhoudt. Zet de punten die hierbij horen in een (online) checklist en ga deze iedere avond voor het afsluiten van uw kantoor af. Zo wordt een rommelig bureau écht verleden tijd!
5. Een clean desk begint bij een schoon kantoor
Vergeet niet: goed voorbeeld doet goed volgen. Als u een clean desk policy wilt invoeren op kantoor, is het zaak dat ook het kantoor zelf schoon en opgeruimd oogt. We schreven eerder een artikel met richtlijnen voor kantoren schoonmaken.
Natuurlijk kunnen wij van Schilten Schoonmaak u ook helpen bij het schoonmaken van uw kantoorpand. Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.