Nieuws

Geplaatst op 21 februari 2020

De invloed van schoonmaak op uw personeel

Als manager of werkgever wilt u natuurlijk dat uw medewerkers in een prettige, schone en veilige omgeving hun werk kunnen doen. En dus zorgt u voor optimale ergonomische werkplekken, een praktische en sfeervolle inrichting die voldoet aan wet- en regelgeving én voor een uitstekende schoonmaak. In veel gevallen wordt hiervoor een schoonmaakbedrijf ingeschakeld. Maar hoe meet u nu de invloed van schoonmaak op uw personeel? Veel zaken die direct of indirect samenhangen met een schone werkruimte worden namelijk niet bewust opgemerkt. In dit artikel besteden we daarom aandacht aan de impact van een schone werkruimte op het welbevinden en de beleving van medewerkers.

Een schone omgeving zorgt voor focus

Vieze koffiekopjes, stapels papieren op het bureau, een volle prullenbak, broodkruimels tussen het toetsenbord, vette vingers op het beeldscherm en een onfris toilet kunnen medewerkers behoorlijk afleiden van de taken waar ze eigenlijk mee bezig zouden moeten zijn. De één gaat zelf aan de slag met poetsdoeken, stoffer en blik, terwijl de ander erover klaagt tegen collega’s en leidinggevenden. Kortom, de focus en productiviteit zijn ver te zoeken. Is de werkplek daarentegen schoon, fris en opgeruimd dankzij professionele schoonmaak, dan presteren mensen beter. Een opgeruimde omgeving zorgt immers voor een opgeruimd hoofd en een zonnig humeur.

Een hogere medewerkerstevredenheid met een schoon kantoor

Medewerkers verwachten dat hun werkplek afgestemd is op de taken die zijn moeten doen. Denk aan een vormgever die in een prettige ruimte wil kunnen brainstormen, een binnendienstmedewerker die in een rustige omgeving wil kunnen telefoneren en een salesmanager die zijn klanten in een schone en gastvrije omgeving wil ontvangen. Ook een goedwerkende koffiemachine, voldoende zeep en handdoekjes in het toilet en een goed geregelde bedrijfscatering zijn zaken die bijdragen aan een hogere medewerkerstevredenheid. Dit straalt vervolgens positief af op uw organisatie en werkgeversmerk. Mensen willen namelijk graag voor een werkgever werken die goed voor ze zorgt. Zij zullen dan ook eerder bereid zijn om een stapje extra te zetten of een keer over te werken als hun werkplek schoon is en afgestemd op hun behoeften.

Schoonmaakbeleving is een belangrijke factor

Niet alleen de feitelijke, hygiënische schoonmaak heeft grote invloed op uw personeel, ook de zogenaamde schoonmaakbeleving speelt een belangrijke rol. Een gemiddelde werknemer ziet bijvoorbeeld wel dat zijn bureau is schoongemaakt en dat de prullenbak geleegd is, maar zal niet kunnen beoordelen hoe grondig die schoonmaak is geweest en welke producten zijn gebruikt. Wat hij of zij wel kan beoordelen, is de frisse geur, de schone ramen en het vertrouwde gezicht van de schoonmaker die precies weet dat er na de vergadering op maandagmorgen nog kopjes in de vergaderruimte staan en die even de deur openhoudt voor een klant die net aankomt. Het zijn juist deze extra dingen die ervoor zorgen dat uw personeel de schoonmaak nóg meer zullen waarderen. Zaken die we bij Schilten Schoonmaak, naast uiteraard die grondige schoonmaakwerkzaamheden, als vanzelfsprekend beschouwen. Juist omdat ze de beleving van uw personeel positief beïnvloeden.

Wilt u meer informatie over onze dienstverlening, schoonmaakexpertise of over onze mensen? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij vertellen u graag alles over ons bedrijf en wat wij voor u kunnen betekenen.