Nieuws

Geplaatst op 14 februari 2013

Schilten Schoonmaak, modern en innovatief

In het februari nummer van Drechtsteden Business zijn twee pagina’s gewijd aan Schilten Schoonmaak. Een aantal nieuwe ontwikkelingen binnen Schilten Schoonmaak komen hier aan bod zoals Flexclean, digitale tijdregistratie en kwaliteitscontrole.

Schoonmaak. In 1996 is hij er in dienst getreden en mag zich nu samen met Hans Schilten – jongste zoon van oprichter Marinus Schilten – eigenaar noemen van het schoonmaakbedrijf dat zo’n 125 medewerkers telt en vestigingen heeft in Dordrecht en Vianen. Het familiebedrijf Schilten Schoonmaak startte in 1959 als glazenwasserij, nu profileert het bedrijf zich als fullservice schoonmaakbedrijf. Antoine maakte als vakantiewerker kennis met Schilten. “Dat beviel mij zo dat ik er na mijn studie in Wageningen een vast dienstverband ben aangegaan.” Zijn ambitie was toen al om mede-eigenaar te worden en hij stak die ambitie niet onder stoelen of banken. “Van oorsprong zijn wij een familiebedrijf dat startte als glazenwassersbedrijf. Later zijn daar de schoonmaak- en kantinewerkzaamheden aan toegevoegd en sindsdien maken wij jaarlijks een gezonde groei door. Wij zijn een regionaal georiënteerd bedrijf, alhoewel wij sinds tien jaar ook een vestiging in Vianen hebben, waar een team medewerksters mooie kantoorpanden schoonhoud.”

Innovatief. Schilten Schoonmaak heeft een platte organisatie en kan daardoor snel op klantvragen reageren. Ook is het verzorgingsgebied in overzichtelijke rayons ingedeeld, waardoor de drie rayonmanagers leiding geven aan relatief kleine groepen medewerkers en zodoende hun aandacht volledig op de klant en de dienstverlening kunnen richten. “Dat zie je terug in ons werk. Wij leveren het volledige schoonmaakpakket van glasbewassing tot en met het vloeronderhoud en alles wat daar tussen zit. Ik ben zelf op pad om onze diensten te verkopen en zit er dus bovenop om ervoor te zorgen dat wij onze afspraken nakomen en niet méér beloven dan wij kunnen waarmaken en stuur onze drie rayon managers aan die op hun beurt de schoonmaakmedewerkers begeleiden en contact met de klant onderhouden. Door de korte communicatielijnen weten wij inmiddels precies wat onze klanten van ons verlangen en spelen wij snel in op vragen en wensen.” Schilten Schoonmaak loopt voorop voor wat betreft innovaties binnen de branche. Zo is een flexibel concept ontwikkeld voor bedrijven met een eigen schoonmaakdienst. “Bij veel bedrijven gebeurt het schoonhouden door een medewerk(st)er of een familielid. Het is vertrouwd en men denkt dat het goedkoper is. Echter, bij ziekte of vakantie loopt de zaak klem en goed schoonmaken is er niet meer bij. Hiervoor kunnen wij het concept ‘flexclean’ aanbieden. Wij sluiten dan een overeenkomst met de opdrachtgever, waarbij wij – tijdelijk – voor vervanging zorgen als dat noodzakelijk is. Vooraf is met de opdrachtgever in kaart gebracht wat hij van ons verlangt als hij ons inschakelt. Het gaat dan vooral over specialistische werkzaamheden zoals glasbewassing, vloeronderhoud en ook over het leveren van sanitaire benodigdheden en/of schoonmaakmiddelen en –materialen. Alles is vastgelegd in een heldere overeenkomst. Inmiddels hebben wij al de nodige praktijkervaring opgedaan met ‘flexclean’ en het werkt uitstekend.” De kwaliteitsnormen van Schilten Schoonmaak komen mede tot uiting door de samenwerking met CWS (zie kader). Al tien jaar levert CWS professionele sanitaire hygiëne oplossingen aan de Dordtse schoonmakers.

Dat Schilten Schoonmaak een innovatief bedrijf is, blijkt ook uit het gebruik van een digitaal kwaliteitmeetsysteem en een tijdregistratiesysteem per mobieltje. Het digitaal kwaliteitssysteem gaat tegenwoordig met een’ tablet’, waar voorheen met bonnenboekjes werd gewerkt. “Op de locatie lopen we per ruimte een kwaliteitsronde. Het kwaliteitsrapport gaat per e-mail linea recta naar de opdrachtgever en onze medewerker. Zo heeft iedereen online inzicht in de kwaliteit van ons werk.” Met het nieuwe tijdsregistratiesysteem loopt Schilten Schoonmaak opnieuw voorop. Verhoef: “Onze medewerkers klokken in en uit met een mobieltje als ze gaan schoonmaken. Vooral bij avond- en vroege ochtendpanden waar geen mensen aanwezig zijn, voorkomt dit veel discussie over werktijden. Het vergt allemaal de nodige investeringen, maar we zijn hiermee meer servicegericht en kunnen voor waterdichte (kwaliteit)rapportages zorgen. De klant heeft elk moment van de dag inzicht in wat wij doen, op welke tijdstippen en wat het resultaat is.”

Eigen vakopleiding. Het klantenbestand van het schoonmaakbedrijf is breed. Van de loodgieter op de hoek waar één keer in de week een paar uurtjes wordt schoongemaakt, tot een grote scholengemeenschap waar dagelijks tien dames aan het werk zijn. Schilten Schoonmaak hecht waarde aan kwaliteit, niet alleen van huis uit, maar ook ingegeven door de overheid. “Gelukkig stelt de overheid steeds hogere eisen aan het werk dat wij doen. Daarin investeren wij het nodige. Zo vinden wij het belangrijk dat onze medewerkers het leuk vinden dat zij een dienstverlenend beroep uitoefenen en niet alleen voor het salaris op pad zijn. Werkinstelling, houding naar de klant, niet storend aanwezig bij klanten waar gewerkt wordt; allemaal facetten waar wij aandacht besteden in onze interne opleiding. Daarvoor hebben wij een eigen docent die in huis de SVS-vakopleiding geeft.” En dat het goed gaat met Schilten Schoonmaak blijkt ook uit de verbouwing die plaatsvindt. Het naastgelegen pand is aangekocht voor het realiseren van meer opslagruimte en een nieuwe cursusruimte. “Het gaat maar door. Er is altijd wat te beleven in ons vak. Je werkt met veel klanten en met veel personeel. Schoonmaken wordt nooit saai,” zo besluit Antoine Verhoef.