Nieuws

Geplaatst op 6 september 2017

De schoonmaak van het kantoor, zelf doen of uitbesteden?

Of u nu een groot of klein bedrijf heeft, u zal altijd te maken hebben met de schoonmaak van uw kantoor. Het is dan de vraag of u dit in eigen beheer houdt of dat u dit uitbesteedt aan een gespecialiseerd bedrijf. Om een goede afweging te kunnen maken vertellen we u in dit artikel meer over het zelf doen of uitbesteden van de schoonmaak van het kantoor.

Voor- en nadelen

Als u voor de keuze staat tussen uitbesteden van de schoonmaak of dit zelf regelen, moet u een aantal afwegingen maken. Beide hebben immers zowel voor- als nadelen. Doet u de schoonmaak zelf, dan scheelt dit kosten. Maar besteedt u dit uit aan een schoonmaakbedrijf, dan kunt u zich volledig richten op uw core business. Dat voordeel is veelal groter dan u denkt. Als u niet investeert in de aansturing van uw medewerkers gaat dit ten koste van de kwaliteit en efficiëntie. In de praktijk pakt het daardoor dikwijls duurder uit om de schoonmaak in eigen beheer te houden, omdat dit ten koste gaat van de tijd die u ook aan uw core business kunt besteden.

Schoonmaken is lastig

Er komt veel bij schoonmaken kijken. Welke werkprogramma’s passen bij het pand en uw wensen. Welke werkmethoden, materialen en middelen zijn efficiënt en geven goede resultaten? Bovendien moeten schoonmakers niet alleen goed kunnen schoonmaken, beschikken over de juiste technieken, ze moeten vooral ook goed kunnen communiceren, waarnemen, signaleren (zeker bij schoonmaak overdag) en representatief zijn.

Kosten

Voor veel ondernemers is dit het belangrijkste punt. U kunt zelf personeel in dienst nemen om de schoonmaakwerkzaamheden te doen of u kunt huidige medewerkers het werk laten doen. Vergeet daarbij niet de zogenaamde ‘onzichtbare’ kosten voor materiaal en middelen, bedrijfskleding en met name aansturing en vervanging bij ziekte en verlof. Besef ook dat indien bestaande medewerkers de werkzaamheden gaan verrichten, zij minder toekomen aan hun oorspronkelijke werk. De uiteindelijke hoogte van het bedrag is afhankelijk van factoren als het aantal vierkante meters, de bezetting van het pand en mate van vervuiling.

Expertise

Als schoonmaakbedrijf weten wij als geen ander hoeveel tijd er nodig is om de werkzaamheden uit te voeren en wij hebben de kennis en materialen om de werkzaamheden ook efficiënt uit te laten voeren. Het grootste deel van de kosten bestaat bij schoonmaken uit de loonkosten en dus het aantal uur dat ingezet wordt voor de schoonmaak is essentieel. Veelal worden er bij de schoonmaak in eigen beheer meer uren ingezet waardoor het kostenplaatje bij uitbesteden niet veel verschilt, zeker als de “verborgen” kosten meegenomen worden in het vergelijk.

Vervanging bij ziekte of vakantie

Als u de schoonmaak in eigen beheer uitvoert wordt er niet schoongemaakt als de vaste medewerker ziek of vrij is. Hierdoor moeten of andere medewerkers of een (onervaren) uitzendkracht inspringen om de hoog noodzakelijke schoonmaak taken uit te voeren of er wordt niet schoongemaakt waardoor de werkplekken, toiletten en entree niet schoon zijn. Bij het uitbesteden van de schoonmaak bent u van dit probleem verlost. Het schoonmaakbedrijf moet zorgen voor vervanging en u bent geen extra kosten kwijt!

Kwaliteit

Binnen een kantoor heeft iedereen een mening over de kwaliteit van de schoonmaak en schoonmaakmedewerker. Een eigen schoonmaakmedewerker is een directe collega en het is lastig om al deze meningen over de schoonmaak te uiten naar de collega die verantwoordelijk is voor de schoonmaak. En bij kritiek op de schoonmaakkwaliteit zal een eigen medewerker altijd zeggen dat ze of te weinig tijd heeft om de werkzaamheden goed uit te voeren of de collega’s maken het te vies wat ten koste gaat van de kwaliteit van de schoonmaak. Als u de schoonmaak uitbesteed aan een schoonmaakbedrijf heeft u hier geen last van en kunt u opmerkingen over de kwaliteit van de schoonmaak aan het schoonmaakbedrijf doorgeven zodat zij dat op kunnen pakken met hun schoonmaakmedewerker.

Uiteraard moet u zelf de keuze maken of u zelf de schoonmaak van uw kantoor gaat doen of dat u het liever uitbesteedt. Hopelijk kunt u door bovenstaande punten gemakkelijker tot een keuze komen. Wilt u graag nog wat meer informatie over de schoonmaak van uw kantoor en de mogelijkheden? Of heeft u andere vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen!