Nieuws

Geplaatst op 13 juni 2018

Schoonmakers nodig na reguliere werktijden? Denk dan aan de volgende dingen

U heeft besloten om de schoonmaak uit te besteden aan een professioneel schoonmaakbedrijf, omdat u er zelf de tijd en mensen niet voor heeft. Bovendien weet u op deze manier zeker dat de schoonmaak van hoge kwaliteit is. U kunt ervoor kiezen om dit tijdens kantoortijden uit te laten voeren, maar het is ook mogelijk om de schoonmakers na reguliere werktijden in te huren. Bijvoorbeeld omdat u tijdens werktijden veel klanten over de vloer krijgt. In dat geval zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden.

Een goede tijdregistratie

U maakt goede werkafspraken, maar hoe weet u nu of die ook worden nagekomen? Het is prettig als u een uitgebreid inzicht krijgt in de gewerkte uren en uitgevoerde werkzaamheden. Als het schoonmaakbedrijf werkt met een goed tijdregistratiesysteem dan bent u ervan verzekerd dat de werkafspraken worden nagekomen. Zo weet u bovendien zeker dat u nooit betaalt voor niet gewerkte uren.

Goede bereikbaarheid

Wanneer u de schoonmaak buiten reguliere kantoortijden laat uitvoeren, dan bent u vanzelfsprekend niet aanwezig als de schoonmakers hun werk doen. Dat betekent dus ook dat u niet snel even iets kunt vragen of bespreken. Bijvoorbeeld over extra werkzaamheden of aandachtspunten. Daarom is het belangrijk dat het schoonmaakbedrijf goed bereikbaar is en dat vragen snel beantwoord worden.

Betrouwbare schoonmakers

U wilt er natuurlijk van op aan kunnen dat de schoonmakers die toegang hebben tot uw bedrijfspand zonder dat u en uw medewerkers aanwezig zijn, betrouwbaar zijn en geen strafbare feiten hebben gepleegd. Zeker als er vertrouwelijke documenten of kostbare spullen aanwezig zijn. Vraag in dat geval dus altijd na of de schoonmakers beschikken over een VOG.

Toegang tot het pand

Maak goede afspraken over toegang tot het pand. Denk bijvoorbeeld ook aan een alarmsysteem of een beveiligingsbedrijf dat ingelicht moet worden over de schoonmaakwerkzaamheden buiten kantoortijden. Vergeet ook niet de toegang te regelen tot ruimten die afgesloten worden. En ook niet onbelangrijk: zorg dat deze ruimten ook weer goed afgesloten kunnen worden en het alarm weer wordt ingeschakeld als de schoonmakers hun werk hebben gedaan.

Clean desk policy

Als uw medewerkers aan het einde van de werkdag hun werkplek of bureau leeg en opgeruimd achterlaten, dan is het voor de schoonmaker eenvoudiger om zijn of haar werk te doen. Niet alleen kan de werkplek zo beter schoongemaakt worden, ook voorkomt u daarmee dat documenten of artikelen kwijtraken. Zo komt u niet in de lastige situatie waarbij de verantwoordelijkheid daarvoor (misschien onterecht) bij de schoonmaker wordt neergelegd.

Wilt u graag meer informatie over de schoonmaak van uw kantoor en de mogelijkheden binnen of buiten reguliere werktijden? Of heeft u andere vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen!