Nieuws

Geplaatst op 25 april 2019

De schoonmaak van uw kantoor uitbesteden of niet?

Een schoon en opgeruimd kantoor is niet alleen prettig voor de hygiëne, maar het bevordert ook de productiviteit van de medewerkers. Dat een werkomgeving dus schoongehouden moet worden, spreekt voor zich. Maar wie gaat deze taak op zich nemen? Laat u dit aan uw eigen personeel over of huurt u hier een professioneel schoonmaakbedrijf voor in? Beide opties kennen voor- en nadelen. Wij zetten de belangrijkste overwegingen daarom voor u op een rij.

Goed schoonmaken is een vak

Vaak denkt men dat schoonmaken synoniem staat voor even snel stofzuigen en de bureaus afnemen. Goed schoonmaken is echter een vak apart. Een vak waarbij gedegen kennis en ervaring nodig zijn. Iedere ruimte en situatie vraagt namelijk om een andere werkwijze en de juiste schoonmaakmiddelen. Bovendien worden er in sommige branches extra eisen gesteld aan de hygiëne en veiligheid. Bijvoorbeeld in verband met wet- en regelgeving of omdat er verhoogde risico’s zijn. Denk aan de horeca, de gezondheidszorg, scholen of fabriekshallen. Dan is het prettig als u kunt vertrouwen op schoonmaakpersoneel met verstand van zaken, zodat u zich kunt richten op uw ‘core business’.

De schoonmaak van uw kantoor uitbesteden kost geld

Het is zeker waar dat er een prijskaartje hangt aan het inhuren van een schoonmaakbedrijf. Toch kan het onderaan de streep voordeliger uitpakken dan de schoonmaak zelf doen. Dit heeft te maken met de zogenaamde verborgen kosten. Dit zijn kosten voor onder andere de aanschaf van schoonmaakmiddelen, -materialen en apparaten. Vergeet daarnaast ook niet de tijd die u kwijt bent met het aansturen van personeel, het maken van schoonmaakschema’s en het regelen van vervanging bij ziekte en verlof. Huurt u een schoonmaakbedrijf in, dan heeft u hier geen omkijken naar. Wanneer u een vergelijking maakt op basis van kosten, zorg er dan voor dat u ook deze verborgen kosten in ogenschouw neemt. Maar ook de productiviteit is bij uitbesteden hoger, door de kennis over schoonmaken worden de werkzaamheden efficiënter uitgevoerd waardoor er minder uren benodigd zijn en de kosten lager zijn. De kosten van schoonmaken worden voor het grootste deel bepaald door het aantal in te zetten uren.

Schoonmaken buiten kantoortijden

Het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden onder werktijd is niet altijd even praktisch. Zeker niet als er regelmatig klanten over de vloer komen, telefoongesprekken gevoerd worden of als er geconcentreerd gewerkt moet worden. Dan is het prettiger als de schoonmakers na reguliere werktijden hun werkzaamheden uitvoeren, zodat u en uw medewerkers de volgende dag weer in een schoon en fris kantoor aan de slag kunnen. Voor een professioneel schoonmaakbedrijf is dit geen enkel probleem. Zo werken we bij Schilten Schoonmaak bijvoorbeeld met een betrouwbaar tijdregistratiesysteem, zodat u altijd inzicht heeft in de gewerkte uren en uitgevoerde werkzaamheden. Op die manier heeft u geen last van de werkzaamheden, maar houdt u wel volledige controle.

Aanvullende werkzaamheden

Behalve het schoonmaken van oppervlakken en vloeren, zijn er nog tal van andere schoonmaakwerkzaamheden op kantoor waar u misschien in eerste instantie niet aan denkt. Zoals het reinigen van luxaflex, lichtarmaturen en ventilatieroosters, glasbewassing en eventueel gevelreiniging, specialistische vloer- en tapijtreiniging en natuurlijk het schoonhouden van sanitair. Bij dit laatste komt ook het inrichten en regelmatig aanvullen van de sanitaire voorzieningen. Denk aan het vervangen en aanvullen van handzeep, dispencers, toiletpapier, vouwhanddoekjes, handdoekrollen, keukenrollen, vaatwasmiddelen, afwasmiddelen, afvalbakken en luchtverfrissers. Als u besluit om de kantoorschoonmaak uit te besteden, dan kunt u dit soort aanvullende diensten vaak ook heel eenvoudig op periodieke basis afnemen.

Schoonmaak kantoor uitbesteden? Neem contact op!

Kortom, het uitbesteden van de schoonmaak van uw kantoor kent vele voordelen. Of deze opwegen tegen het uitvoeren van de schoonmaakwerkzaamheden in eigen beheer, hangt onder andere af van de omvang van uw kantoor, de gewenste werkzaamheden en de eisen die u stelt aan de kwaliteit van de schoonmaak. Heeft u een klein kantoor, gelden er geen specifieke eisen en vindt u het niet erg om de werkzaamheden zelf te coördineren? Dan is het goed mogelijk om de schoonmaak als bedrijf zelf te doen. In alle andere gevallen, is uitbesteden vaak de beste optie. Zoekt u daarvoor een professioneel schoonmaakbedrijf in Dordrecht of omgeving? Of heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neemt u dan gerust contact met ons op voor meer informatie.